mandag, februar 07, 2005

Fra vores egen verden...

... Sådan plejer de at sige i TV Avisen, når det handler om TV mediet midt i en nyhedsudsendelse. Hos os her på Valgkamp-bloggen har "vores egen verden" været en meget omtalt størrelse i valgkampen. Der er skrevet stolpe op og stolpe ned om, hvordan partierne bruger Nettet i valgkampen, og flere sider har kastet sig over at rapportere om spin og andre forfærdeligheder, hvor Nettets inteaktionsmuligheder udnyttes til fulde. Og her på dagen før dagen er det måske væsentligt at komme med et bud på hvad det egentlig er vi har foretaget os i de sidste tre uger. Som det er en blogs natur, har vi også på denne side ytret os, om alt der faldt os ind under valgkampen. Der har været så meget at skrive om, at vi har måttet vælge med omhu og kun skrive om det, der for alvor er sprunget os i øjnene i forholdet mellem politiik og kommunikation.

Her på siden har vi valgkampen i gennem analyseret valgets aktører og strategier, og inden i morgen når vi 500 unikke brugere, hvilket egentlig var mere end forventet, når vi ikke har lavet så meget PR for vores lille projekt, at vi var nødt til at lukke ned allerede før valgkampen kom igang. Vi har forsøgt at være objektive, uden at det dog har været et mål i sig selv. Vi er ikke bange for mørkemænd langs Christiansborgs murer, eller professionelle politikere og kommunikatører som gør deres arbejde under valgkampen. Vi er ikke foragede over, at Billy Adamsen holder med et parti, Mie Femø Nielsen et andet og Nils Krause Kjær et helt tredje. Vi synes det er spændende med fokus på forholdet mellem politik og kommunikation, men udbeder os retten til at kalde en spade for en spade og kun kalde spin for spin når noget virkelig er spin.

Der har været så meget fokus på spin, at enhver tredjeklasses elev med respekt for sig selv vil være spindoktor når hun bliver stor, hvis altså ikke lige ordet spin er blevet så fordrejet og så overeksponeret, at man om jeg så må sige bliver helt rundtosset af at høre på det. Nogle vil sige (som de siger på Fox News), at denne valgkamp er foregået i en tågesnak om spin. Med fokus på spin følger procesjournalistikken, som ganske vist kan være interessant, men som ikke viser hvilken vej de politiske partier vil gå. Med den megen fokus på spindoktorer og deres lyssky ærinde, kan selv de mest ideologiske kandidater ikke komme til orde for bar snak om spin. Medierne blev kritiseret efter sidste valg for ikke at være kristiske nok overfor V og K. De er blevet kritiseret for ikke at være kritiske nok overfor Regeringen i forbindelse med Irak-krigen, og nu er de gået i den anden grøft ved at tale om spin mig her og spin mig der. Dette må siges at være et ligeså stort svigt som manglende kritiske spøgrsmål til regering og opposition.

Tilbage til pointen. Valgkampen i 2005 var valgkampen, hvor partierne for alvor bevægede sig ud på Nettet. Med blogs, valgvideoer, støttekampagner, valgprogram og alskens interaktion. Men det kræver jo at vælgerne foran computeren kan finde lidt om de emner der diskuteres i valgkampen. Derfor er det også værd at gå ind på Google og søge lidt på forskellige ord. Hvad sker der f.eks. hvis man skriver "børnefamilie" eller "hjemmehjælp" og trykker på "jeg føler mig heldig"- funktionen? Hvis du ikke synes det er sjovt, så prøv med "dankortgebyr", "sørøverkrig" eller det det hele i virkeligheden handler om: "valgkamp"