søndag, januar 23, 2005

Valgkamp og overdøvelsesstrategi

Venstre er gået til valgkamp med et kæmpe forspring til Lykketoft og co., og derfor er Venstres valgstrategi lagt an på at overdøve Socialdemokraterne og De Radikale i alt hvad de foretager sig. Mange politiske kommentatorer blev overrasket, da Anders Fogh fremlagde hele 7 overordnede valgemner som partiet ville gå til valg på. Forskning, Børnepasning, Ældreplejre, sygehuse, skattestop, miljø og ulændigelov var de syv temaer som partiet ville lave kontrakt med vælgerne om. Hvor der i 2001 var langt færre emner, er der i denne valgkamp valgt flere emner, således at Socialdemokraterne ikke kan komme ind og sætte dagsordenen, og dermed tage ejerskab på et af de vigtige velfærdsemner.

Det er således en overdøvelsesstrategi, der gør at andre partier, får svært ved at kritisere regeringen for ikke at tage hånd om de populære velfærdsemner. Det er en defensiv strategi Venstre benytter sig af. Man lader Socialdemokraterne komme med deres udspil, velvidende at man allerede har taget dagsordenen med matchende udspil. Se bare på Made in Denmark planen - den havde Venstres folk set komme, og kom ud dagen inden med syv lignende forslag. Det er som om, at Venstre er foran i en quiz, og indtil spillet slutter svarer de blot det samme som modstanderen og kører sejren sikkert hjem. Men som omtalt i gårsdagens tekst kan det bliver en dyr sejr på den måde at røbe højest og love mest. For når valgkampen er slut er der en regning, der skal betales overfor vælgene.