fredag, januar 21, 2005

Højaktuelle småsager styrer valgkampen

Vi ser allerede her på valgkampens dag 4 en tendens, vi ikke tidligere har set i danske valgkampe. Høj aktuelle emner bringes ind i valgkampen som jokere, der hurtigt udstiller hvem der er klar og hvem der ikke er klar til at tage udfordringen op. Vi har her på siden allerede skrevet om Dankortgebyret, der stadig er et emne i medierne, og som ikke kan undgå andet end at have givet især Bengt Bendtsens kampagne et slag i hovedet. En anden højaktuel sag, er Danish Crowns udmelding om, at 450 arbejdspladser fjernes fra slagteriet i Hjørring. Og dermed valfartede diverse folketingskandidater til et af landets udkantsområder for at komme med politiske forslag til hvordan de fyrede medarbejdere hurtigt kan komme i job igen. Lykketoft var der, Helge Sander var der, Lene Espersen var der og Anders Fogh brugte fyringerne som afsæt for at præsentere medierne for Venstres bud på en regional udviklingsplan, som iøvrigt har ligget på tegnebrættet i over et halvt år.



På denne måde har "valgflæsk" aldrig haft så bogstavelig en betydning. Alle vil gøre noget for slagteriarbejderne, og Lykketoft og Sander benyttede da også deres photo op og fik masser af mediedækning ud af korte besøg i Hjørring. Denne nye fokusering på mindre sager, er en ny udfordring for kandidaterne. Og det kræver stor omstilling i de forskellige lejre, at tune ind på, hvad man skal prioritere i i forvejen fyldte valgkalendre. Mediernes fokusering på mindre sager som Danish Crown, Dankortgebyret og LEGOs udflytning af arbejdspladser, gør at kampagneledere og spindoktorer hele tiden er nødt til at rette kandidaternes budskaber ind så de passer til den givne situation. Indtil videre har især Lykketoft haft stort held med at fange dagens historie og være nærværende både fysisk og i form af relevante budskaber. Disse nye omstillingskrav skiller fårene for bukkene i årets valgkamp.